Plán riešenia krízovej situácie
Plán riešenia krízovej situácie v súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19
Názov poskytovateľa sociálnych služieb: Slovenský Červený kríž, územný spolok Humenné
Zriaďovateľ: Slovenský Červený kríž, územný spolok Humenné
Štatutárny zástupca: PhDr. Silvia Knapiková
Tento dokument obsahuje preventívne prístupy v zabránení šírenia ochorenia, postupy a pravidlá riešenia krízových situácií v súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19.
SČK, územný spolok Humenné poskytuje v zmysle registrácie VÚC Prešov nasledovné sociálne služby:
- Domácu opatrovateľskú službu
- Prepravnú službu
- Požičovňu kompenzačných pomôcok
- Krízovú pomoc prostredníctvom telekomunikačných prostriedkov
- Špecializované sociálne poradenstvo
- Všeobecné zásady, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu respiračných vírusov
- Vyhnúť sa úzkemu kontaktu s ľuďmi s akútnym respiračným ochorením
- Často si umývať ruky teplou vodou a mydlom, dezinfekčným mydlom, dezinfekčný gel
Zamestnanci:
- Pred odchodom z domu
- Po príchode do práce
- Po použití toalety
- Po prestávke a denných pracovných činnostiach
- Pred prípravou jedla a nápojov
- Pred a po konzumácii jedla
- Pred odchodom z práce
- Po príchode domov
- Po každom priamom kontakte s chorým alebo izolovaným klientom
- Dodržiavať zásady dezinfekcie povrchov v zmysle prevádzkového poriadku a po každej činnosti, pri ktorej došlo ku ich kontaminácii
- Príprava na zaistenie prevádzky
Zamestnanci na zaistenie prevádzky
SČK, územný spolok v Humennom má určený menovitý zoznam zamestnancov, ich pozíciu, kontakty na nich, kompetencie. V prípade výpadku veľkého počtu zamestnancov bude potrebné aktivovať dobrovoľníkov a nových zamestnancov na dohodu o vykonaní práce, prípadne prostredníctvom samosprávy a Okresného úradu.
Zodpovedná: riaditeľka
Domáca opatrovateľská služba –20
Prepravná služba- 2
Požičovňa kompenzačných pomôcok- 1
Krízová pomoc prostredníctvom telekomunikačných prostriedkov- 1
Špecializované sociálne poradenstvo- 1
Postup pri podozrení na ochorenie COVUD u zamestnanca
Všetci zamestnanci boli poučení o povinnostiach:
- Informovania zamestnávateľa o tom, že sa vrátil on, alebo jeho blízky príbuzný z rizikovej oblasti, alebo o tom, že v jeho domácnosti alebo blízkom okolí bol v priamom kontakte s osobou, ktorej bola potvrdená infekcia COVID – 19 alebo je v izolácii pre podozrenie na infekciu a nie sú ešte výsledky vyšetrenia známe
- Všetci majú podpísané čestné prehlásenia.
Zamestnávateľ:
- Je oprávnený vyzvať zamestnanca, aby sa podrobil vyšetreniu u všeobecného lekára (ktorého má kontaktovať najskôr telefonicky), popr. Hygienika príslušného RUVZ, najmä ak je dôvodné podozrenie nebezpečenstva vzhľadom k vykonávanej práci alebo má zamestnávateľ podozrenie, že zamestnanec nie je spôsobilý vykonávať prácu pre možnosť infekcie COVID – 19.
Zamestnanci s príznakmi respiračnej infekcie musia dodržať nasledovné:
- Zostať doma na lôžku
- Telefonicky konzultovať svojho ošetrujúceho lekára
- Nebyť v priamom kontakte s klientami, ani zamestnancami počas doby pretrvávania príznakov
- zamestnanec sa môže vrátiť na pracovisko ak nemá aspoň 3 dni po sebe známky respiračnej infekcie (pri nepotvrdení COVID – 19) a pri známom ochorení COVID – 19 až vtedy keď mu to umožní hygienik RÚVZ
- Karanténa klienti
- Špecializované sociálne poradenstvo prostredníctvom telefónu a mailu
- Dodržujú sa hygienické pravidlá a opatrenia
- Kontrolujú sa príznaky COVID 19 u PSS hneď po príchode opatrovateľky do domácnosti.
- Pracovníci sú poučení podľa vnútorných predpisov a pokynov RÚVZ
Zodpovedaná: riaditeľka (poučenie)
Opatrovateľka (vykonanie opatrení po príchode do domácnosti)
Sociálny pracovník
- Pomôcky, vybavenie
OPP sa postupne dopĺňajú a sú v pravidelných týždenných intervaloch poskytované všetkým zamestnancom.
- Opatrovateľky: rúška, rukavice, dezinfekcie, ochranný odev
- Sociálny pracovník: rúška, štít, rukavice, dezinfekcia
- Vodič: rúška, rukavice, dezinfekcia, ochranný odev
Zodpovedaná: riaditeľka
- Zoznam dôležitých telefónnych čísel
- Všetci pracovníci majú k dispozícii zoznam s telefónnymi číslami na RÚVZ, zriaďovateľa, obvodného lekára, rodinných príslušníkov
Zodpovedaná: riaditeľka
- Dezinfekčný plán
- Postupuje sa v zmysle plánu dezinfekcie.
Zodpovedná: riaditeľka
Sociálny pracovník
- Postup pri riešení infikovaného klienta
Podľa zákona o sociálnych službách domácu opatrovateľskú službu nemožno poskytovať FO, ktorej je nariadená karanténa pre podozrenie z nákazy prenosnou chorobou a pri ochorení touto nákazou.
Ak je život a zdravie tejto FO vážne ohrozené v dôsledku nemožnosti poskytnutia OS počas karantény a potrebnú osobnú pomoc nevie alebo nemôže poskytnúť rodina alebo iná osoba žijúca v domácnosti klienta bude zabezpečená tejto osobe poskytnutie ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Zodpovedná: riaditeľka
Zdroj:
https://www.rpsp.eu/2020/03/27/covid-19-odporucania-pre-zariadenia-socialnych-sluzieb/
Územný spolok prevadzkuje tieto služby :
Operačné stredisko pre sociálnu pomoc – Call centrum Územného spolku SČK Humenné
– informačné centrum o poskytovaných sociálnych službách Slovenského Červeného kríža
– sprostredkovanie humanitárnej pomoci SČK
– sprostredkovanie konkrétnej sociálnej služby poskytovanej ÚzS SČK Humenné
– základné poradenstvo o opatrovateľskej starostlivosti u dlhodobo ležiaceho pacienta
– prijímanie žiadostí o začatie pátrania po hľadaných osobách, hroboch, sprostredkovanie odkazov ČK a pod.
kontakt : 0917 914 011
Asistenčná služba SČK:
– preprava osoby zdravotne a telesne postihnutej
– preprava osoby na invalidnom vozíku
– poskytnutie asistenta počas prepravy
– sprevádzanie pacientov počas vyšetrenia v zdravotníckom zariadení
– poskytnutie zdravotníckych pomôcok počas vyšetrenia – invalidný vozík, chodítko na podporu chôdze (pomôcka je bez úhrady)
kontakt : 0917 914 011
Prepravná služba – je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom alebo fyzickej osobe s nepriaznivým zdravotným stavom s obmedzenou schopnosťou orientácie.
ÚzS SČK vykonáva prepravnú službu od roku 2012.
Preprava odkázaných osôb je ďalej uskutočňovaná osobnými vozidlami ŠKODA Fabia.
kontakt : 0917 914 011
Opatrovateľská služba
je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby a jej stupeň odkázanosti je najmenej II. Posudok na odkázanosť na opatrovateľskú službu vyhotovuje príslušná Obec alebo Mesto podľa trvalého pobytu. Opatrovateľskú službu v domácnosti klienta ÚzS SČK Humenné poskytuje od roku 1995. V rámci opatrovateľskej služby je klientom odkázaným na opatrovanie poskytovaná pomoc pri úkonoch sebaobsluhy, starostlivosti o domácnosť a základné sociálne aktivity.
kontakt : 0917 914 011
Požičiavanie kompenzačných pomôcok – Uvedená sociálna služba, je určená osobám s nepriaznivým zdravotným stavom vedúcim k odkázanosti na pomôcku na určitú prechodnú dobu. Uvedeným typom sociálnej služby sa dopĺňa systém poskytovania pomôcok fyzickým osobám z verejného zdravotného poistenia a zo systému kompenzácie.
kontakt : 0917 914 011
Sociálne poradenstvo
Slovenský Červený kríž, územný spolok Senica poskytuje základné, špecializované sociálne poradenstvo a krízovú pomoc prostredníctvom telekomunikačných technológií – internetové sociálne poradenstvo.
Sociálne poradenstvo je odborná činnosť zameraná na pomoc fyzickej osobe v nepriaznivej sociálnej situácii. Špecializované sociálne poradenstvo je zistenie príčin vzniku charakteru a rozsahu problémov klienta a poskytnutie konkrétnej odbornej pomoci.
Poradňu môžete kontaktovať telefonicky: kontakt : 0917 914 011, osobne: Poliklinika v Humennom, 1.mája, 2 poschodie, humenne@redcross.sk
V internetovej poradni odpovedáme na všetky otázky zo sociálnej oblasti. Poradňa je určená pre občanov, ktorí sú znevýhodnení zdravotne, či sociálne a ktorých znevýhodnenie má dlhodobý, alebo trvalý charakter.
Na vaše otázky odpovedá Mgr. Jana Kulová, – sociálna poradkyňa.
Terénna sociálna služba krízovej intervencie
Pomoc pre fyzickú osobu v nepriaznivej sociálnej situácií podľa zákona 448/2008 Z.z. § 24 a § 2 písmena a) a d)
Jedná sa o prevenciu vzniku nepriaznivej sociálnej situácie, riešenie nepriaznivej sociálnej situácie alebo zmiernenie nepriaznivej sociálnej situácie fyzickej osoby, rodiny alebo komunity, riešenie krízovej sociálnej situácie fyzickej osoby a rodiny, jej obsahom je činnosť zameraná na vyhľadávanie takýchto fyzických osôb, odborné činnosti, obslužné činnosti a ďalšie činnosti zamerané najmä na vykonávanie preventívnej aktivity, poskytovanie sociálneho poradenstva, sociálnej rehabilitácie, pomoci pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov a utváranie podmienok na výdaj stravy alebo výdaj potravín.