Plán riešenia krízovej situácie v súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19
Všeobecné zásady, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu respiračných vírusov
Názov poskytovateľa sociálnych služieb: Slovenský Červený kríž, územný spolok Banská Štiavnica
Zriaďovateľ: Slovenský Červený kríž, územný spolok Banská Štiavnica
Štatutárny zástupca: Mgr. Emília Jányová Lopušníková
Vypracoval: Mgr. Emília Jányová Lopušníková
Dátum: 13.3.2020
Tento dokument obsahuje preventívne prístupy v zabránení šírenia ochorenia, postupy a pravidlá riešenia krízových situácií v súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19. Sociálne služby musia byť poskytované v súlade so Záväzným postupom pre poskytovateľov sociálnych služieb v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom (COVID-19, SARS-CoV) a inými vydanými opatreniami a postupmi, ktoré sa k poskytovaniu služby vzťahujú.
SČK, územný spolok Banská Štiavnica poskytuje v zmysle registrácie VÚC Banská Bystrica nasledovné sociálne služby:
- Sociálne stredisko SČK – Domov sociálnych služieb pre deti a dospelých
- Opatrovateľská služba
1. Všeobecné zásady, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu respiračných vírusov
– vyhnúť sa úzkemu kontaktu s ľuďmi s akútnym respiračným ochorením,
– často si umývať ruky teplou vodou a mydlom, dezinfekčným mydlom, dezinfekčný gél
Zamestnanci:
– pred odchodom z domu,
– po príchode do práce,
– po použití toalety,
– po prestávke a denných pracovných činnostiach,
– pred prípravou jedla a nápojov,
– pred a po konzumácii jedla,
– pred odchodom z práce,
– po príchode domov,
– po každom priamom kontakte s chorým alebo izolovaným klientom,
– dodržiavať zásady dezinfekcie povrchov v zmysle prevádzkového poriadku a po každej činnosti, pri ktorej došlo ku ich kontaminácii.
Povinné nosenie ochranného rúška, rukavíc a používanie OPP.
2. Príprava na zaistenie prevádzky
Zamestnanci na zaistenie prevádzky SČK, územný spolok v Banskej Štiavnici majú určený menovitý zoznam zamestnancov, ich pozíciu, kontakty na nich, kompetencie. V prípade výpadku veľkého počtu zamestnancov bude potrebné aktivovať dobrovoľníkov a nových zamestnancov na dohodu o vykonaní práce, prípadne prostredníctvom samosprávy a Okresného úradu.
Zodpovedná: riaditeľka
- Sociálne stredisko SČK – Domov sociálnych služieb pre deti a dospelých: 1 sociálny pracovník 3 opatrovateľky, 1 vodič/údržbár, 1 odborný pedagogický zamestnanec, 1 upratovačka, 1 ekonómka
- Opatrovateľská služba: 1 vodič
3. Postup pri podozrení na ochorenie COVID u zamestnanca.
Všetci zamestnanci boli poučení o povinnostiach:
– informovania zamestnávateľa o tom, že sa vrátil on, alebo jeho blízky príbuzný z rizikovej oblasti, alebo o tom, že v jeho domácnosti alebo blízkom okolí bol v priamom kontakte s osobou, ktorej bola potvrdená infekcia COVID – 19 alebo je v izolácii pre podozrenie na infekciu a nie sú ešte výsledky vyšetrenia známe,
– všetci zamestnanci majú podpísané čestné prehlásenia a denne si merajú osobnú teplotu po príchode na pracovisko, o čom sa vedie písomný záznam.
Zamestnávateľ:
– je oprávnený vyzvať zamestnanca, aby sa podrobil vyšetreniu u všeobecného lekára (ktorého má kontaktovať najskôr telefonicky), prípadne hygienika príslušného RUVZ, najmä ak je dôvodné podozrenie nebezpečenstva vzhľadom k vykonávanej práci alebo má zamestnávateľ podozrenie, že zamestnanec nie je spôsobilý vykonávať prácu pre možnosť infekcie COVID – 19. Zamestnanci s príznakmi respiračnej infekcie musia dodržať nasledovné:
– zostať doma na lôžku,
– telefonicky konzultovať svojho ošetrujúceho lekára,
– nebyť v priamom kontakte s klientmi, ani zamestnancami počas doby pretrvávania príznakov,
– zamestnanec sa môže vrátiť na pracovisko ak nemá aspoň 3 dni po sebe známky respiračnej infekcie (pri nepotvrdení COVID – 19) a pri známom ochorení COVID – 19 až vtedy, keď mu to umožní hygienik RÚVZ.
4. Karanténa klienti:
Z dôvodu terénnej a ambulantnej formy poskytovania sociálnych služieb nie je možné zriadiť karanténnu miestnosť.
– Klientom DSS je poskytovaná sociálna služba v domácom prostredí , telefonicky, mailom alebo on line prostredníctvom sociálnych médií. Dodržujú sa hygienické pravidlá a opatrenia.
– Terénna sociálna služba – rozvoz obedov, dodržujú sa hygienické pravidlá a opatrenia. Osobné motorové vozidlo prevážajúce obedy sa denne dezinfikuje.
– Kontrolujú sa príznaky COVID 19 u opatrovateliek a vodiča hneď po príchode z terénu.
– Klientom ÚzS SČK sú v pravidelných intervaloch odovzdané rúška a rukavice, ktoré sú klienti povinný používať v pri kontakte so zamestnancom ÚzS SČK Banská Štiavnica.
– Pri vstupe do zariadenia je k dispozícii dezinfekcia a oznam o dodržiavaní 2 m odstupu a nutnosti použitia rúška. Priestory sú pravidelne po každom klientovi dezinfikované.
– Pracovníci sú poučení podľa vnútorných predpisov a pokynov RÚVZ.
Zodpovedaní: riaditeľka (poučenie), opatrovateľky, sociálny pracovník , vodič po príchode z terénu
5. Pomôcky, vybavenie OPP sa postupne dopĺňajú a sú v pravidelných týždenných intervaloch poskytované všetkým zamestnancom.
Všetci zamestnanci: rúška, rukavice, dezinfekcie, ochranný odev, v prípade potreby overal, okuliare, návleky na nohy
Zodpovedaná: riaditeľka
6. Zoznam dôležitých telefónnych čísel
– Všetci pracovníci majú k dispozícii zoznam s telefónnymi číslami na RÚVZ, zriaďovateľa, obvodného lekára, rodinných príslušníkov
Zodpovedaná: riaditeľka
7. Dezinfekčný plán
Postupuje sa v zmysle plánu dezinfekcie, ktorý bol upravený na potrebu častejšej dezinfekcie.
Zodpovední: riaditeľka, upratovačka, vodič
8. Postup pri riešení infikovaného klienta
Podľa zákona o sociálnych službách opatrovateľskú službu nemožno poskytovať FO, ktorej je nariadená karanténa pre podozrenie z nákazy prenosnou chorobou a pri ochorení touto nákazou. Ak je život a zdravie tejto FO vážne ohrozené v dôsledku nemožnosti poskytnutia OS počas karantény a potrebnú osobnú pomoc nevie alebo nemôže poskytnúť rodina alebo iná osoba žijúca v domácnosti klienta bude zabezpečená tejto osobe poskytnutie ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Zodpovedná: riaditeľka
Zdroj: https://www.employment.gov.sk/sk/koronavirus-pracovna-socialna-oblast/socialne-sluzby/